maanantai 6. toukokuuta 2013

Viikonloppuna viisastunut!

Viikonloppu tosiaan meni Helsingissä opiskelujen merkeissä. Asiaa tuli aivan valtavasti ja jotenkin muhun iski sellainen tietoisuus siitä kuinka pienillä ruokavalion muutoksilla saadaan isojakin asioita aikaseksi. Toki olen tiedostanut näitä asiaoita jo aiemminkin, mutta jotenkin tuo viikonloppu ja kaikki saatu oppi konkretisoi tätä asiaa aivan hurjasti. Pää tuntuu vieläkin olevan sekaisin ja pullollaan tietoa, mutta luulen, että ne asiat siitä järjestäytyvät kunhan niitä saa hieman sulatella ja järjestellä, niin paperille kuin ihan omaan mieleenkin. Vitsailtiin opiskelukavereiden kanssa siitä kuinka tieto lisää tuskaa ja kuinka kaikki olivat heti huomanneet puutteita ja "virheitä" omassa ruokavaliossaan. Siltikin koko viikonloppu avasi mun silmät sen suhteen, kuinka paljon omassa ruokavaliossa olisi vielä parannettavaa, vaikka toki olen tehnyt jo nyt paljon hyviä muutoksia ja mennyt oikeaan suuntaan.

Tietoisuus siitä, mitä kaikkea ihmisen keho tarvitsee toimiakseen oikein ja kuinka paljon asioita tarvitaan, jotta me voidaan hyvin sai mun mielen lähes räjähtämään. Se tosiasia kunka tärkeä osa ihmisen hyvinvointia ravinto on ja kuinka huonosti me useasti itseämme kohtelemme tämän asian tiimoilta. Ja toisaalta kuinka pienillä ravitsemuksen muutoksilla voisimme muuttaa omaa olotilaamme ja hyvinvointiamme parempaan suuntaan. 

Joten tästä kaikesta "valaistuneena" kirjasimme eilen illalla miehen kanssa ylös muutamia ravitsemksellisia tavoitteita. Saatiin ruokavalioomme muutamia kokeilun arvoisia ohjeita, joita alamme kokeilemaan pikkuhiljaa ja niin ettei ne juurikaan vaadi meiltä "energiaa", eli siis sellaisia helppoja mukaan otettavia uusia ruokalajeja joita voidaan tehdä jonkun muun ruuan sijaan. Sitten mukaan tuli muutamia lisäyksiä, kuten esim. aamupuuron marjat, joita siis syödään jo nyt, mutta joita jatkossa vain syödään pikkuisen enemmän. Nämäkään muutokset ei tosiaan vaadi juuri mitään, sillä näin on toimittu jo aiemmin, mutta nyt vain määrää hieman korotetaan. Kolmanteen "ryhmään" puolestaan kokosimme kolme asiaa, mitkä vaativat meiltä jo hieman enemmän ponnisteluja ja opettelua. Tähän ryhmään kuuluu esim. linssien, papujen ja tofun ruokavalioon lisääminen. Nämä ovat siis sellaisia uusia asioita, joihin emme ole tottuneet, mutta jotka haluaisimme ottaa mukaan... Näin ollen uudet asiat vaativat aina hieman harjoittelua ja totuttelua, mutta luulen ettei nämäkään ole aivan mahdottomia asioita meidän elämässä. Näitä meidän muutoksia toki seuraamme itse ja tämähän on minullekin ihan oppimistehtävä opiskelujen kannalta, mutta toki tekin tulette näistä varmasti kuulemaan aika ajoin. 

Tänään aamu sitten alkoi vitamiineilla, AloeVeralla, vedellä ja puurolla... Lisänä oli toki kahvia, josta en aamussani luovu, mutta joka minun kohdalla useimmiten rajoittuukin juuri tähän aamukahviin. :) Ja hei, ihmisen mieli pystyy hallitsemaan ja sulattamaan vain muutamaa muutosta kerrallaan, eikä sekään vielä tarkoita sitä ettäkö kaikki pitäisi muuttaa pikkuhiljaa tai että kaikesta pitäisi luopua.



Tähän loppuun haluaisin vielä tehdä pienen muistutuksen teille kaikille lukijoilleni. Kirjoitan tätä blogia omista lähtökohdistani ja omista kokemuksistani, kirjoitan tätä yksityishenkilönä en PTCA Ravintovalmentajana. Kaikki mitä minä täällä kirjoitan ovat MINUN mielipiteitäni ja minun kokemuksiani. Useasti asiat ovat saaneet alkunsa, jostain mitä olen lukenut ja mikä on toteen näytetty, mutta suuri osa asioista kuitenkin pohjautuu minun omaan kokemukseeni. Kaikki asiat mitä täällä kirjoitan eivät ole totuuksia ja kaikkeen ei kannata luottaa tai uskoa sokeasti. Minun mielestäni kyseenalaistaminen ei koskaan kerro siitä etteikö periaatteessa uskoisi jotakin tai luottaisi jonkun tutkimuksen tuloksiin. Useasti uusia asioita on alettu tutkia juuri siitä syystä, että joku henkilö on kyseenalaistanut jonkun asian ja lähtenyt tutkimaan sitä joltain uudelta kannalta. Mitä siis yritän sanoa tällä? Luottakaa itseenne ja kokeilkaa asioita, se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi sinulle ja se mitä minä täällä kirjoitan on yksityishenkilön omaa kertomaa, ei totuus. Tällä palopuheella haluan hieman antaa vastuuta lukijoille, kaikki mitä täältä netistä tai muualta lukee ei aina välttämättä ole koko totuus.


Mutta nyt, ulos nauttimaan auringosta ja keräilemään sitä D-vitamiinia! ;)

6 kommenttia:

  1. Kuulostaa tosi hyvältä! Oon niin iloinen, että toi on koko teidän perheen yhteinen projekti, eikä kuten monissa parisuhteissa tuppaa olemaan että vain toinen on kiinnostunut esim. juuri tervellisestä ravitsemuksesta ja toinen teilaa sen suoralta kädeltä ihan höpönlöpöksi :) Koska sitähän se ei todellakaan edes ole!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Toki meilläkin minä olen se, joka on enemmän tästä asiasta kiinnostunut, ihan jo tämän tulevan ammatinkin puolesta... Mutta onneksi tuo mies on NIIN ihanasti mukana kaikissa näissä mun jutuiss ja toki hän myös hyödyntää tän mun osaamisen aikasen hyvin. ;) Kait sekin häntä motivoi, että näkee kuinka hyvin mun "Juttu" on edennyt ja kuinka hyviä tuloksia olen saanut aikaan, niin painon kuin muutenkin hyvinvoinnin puolesta!

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Niin onkii! ;) Nää sun lyhyet mutta sitäkin ytimekkäämmät kommentit piristää kummasti mun päivää aina! :)

      Poista
  3. Hei postaathan joskus vielä lisää noista linssi-papu -hommeleista, miksei tofustakin. Olen itse opetellut syömään linssejä ja papuja muutama vuosi sitten, kun liha lakkasi maistumasta. Tofuakin yritin, mutta en oikein päässyt sen makuun. Nyt kiinnostaisi mm. se, korvaatko eläinproteiinin näillä, vai syötkö lihan/kalan lisäksi. Onko väliä keitteleekö pavut itse (millä ajalla!) vai ostaako käyttövalmiissa purkeissa.

    Enkä odota sinun lausuvan lopullista totuutta asioista, mutta kiinnostaa mitä mieltä olet. Ja mitä kyseisten elintarvikkeiden kanssa teet. Ja niin edelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki postaan. Eilen kokeiltiin jo kylmäsavustettua tofua, oli ihan hyvää, vaatii toki hieman totuttelua ja ehkei tuon makuinen ollut paras vaihtoehto wokissa... Päätettiin alkaa itse marinoimaan tofukin, kuten kaikki lhat ja kanatkin. :) Ja tässä kohtaa me pääDyttiin siihen, että saadaan aivan liikaa eläinproteiinia, joten tarkoitus olisi vaihtaa osa tästä proteiinista eläinkunnan tuotteisiin. :) Aika näyttää miten sen kanssa käy ja kuinka meidän kehot siihen reagoi.

      Ja toki, juuri tästä syystä kirjoitankin tätä blogia, että haluan jakaa muiden kanssa näitä mun juttuja ja tekosia... toki se mietityttää toisinaan kuinka lähdekritiikittömiä ihmiset osaavat nykypäivänä olla.

      Poista