keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Väsymyksen toinen puoli

Väsymys jyllää edelleen ja suossa mennään. Noh, jos siitä pääsääntöisesti on jotain huonoa niin nyt siitä on ollut jotain hyötyäkin. Olen vihdoinkin oikeasti tajunnut sen kuinka tärkeä on pitää itsestään huolta. Kuinka tärkeää on ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja kuinka kamalaa tämä tälläinen olotila on ja miten pienillä muutoksilla omaa oloa voisi parantaa.

Olen tehnyt päätöksiä tulevaa ajatellen. Perjantaina meillä on tyttöjenilta, jossa aion vielä hieman herkutella ja varmasti juon muutaman siiderinkin, mutta sen jälkeen aloitan "uusin asein" tätä väsymystä ja yleistä uupumista vastaan. Siitä alkaa sokerilakko, joka nyt kestää jouluun asti, eli noin 11viikkoa. Jouluna haluan hivenen herkutella, sallittakoon se silloin minulle ilman nurinoita ja 11viikon sokerittoman jälkeen todennäköisesti tarvitsee tasan sen 2 suuklaapalaa ja se riittää. Poikkeuksen sokerittomaan kuitenkin tekee raakasuklaa, minkä makuun olen ajatellut itseni totuttaa, mutta tätäkin erittäin maltillisesti.

Google


Lisäksi olen meinannut jättää alkoholin seuraavaksi puoleksi vuodeksi (katsotaan sitten huhtikuussa uusiksi miten siitä jatketaan). Tämä siksi, että olen miettinyt jo pidemmän aikaa minkä takia niitä kaloreita pitää juoda tuollaisessa muodossa? Niin ja koska otan muutenkin melko harvoin, minulla ei ole tapana juoda saunasiidereitä tai ottaa silloin tällöin yhtä kaljaa, niin miksen voisi olla ihan kokonaan ottamatta... Nythän moni varmaan ajattelee, että ei kait se yksi kerta sillon tällön maailmaa kaada jos päälinjat elämäntapamuutoksessa on muuten kohdillaan. Ja eihän se yksi kerta silloin tällöin kiloja tuokkaan siltä istumalta takaisin, mutta mulla se vaikuttaa koko elämiseen. Väsyneenä ja nuutuneena (ja krapulaisena) olen todella altis tekemään huonoja valintoja, syön mitä sattuu ja valitsen liikkumattomuuden. Kaikista eniten vaikuttava tekijä on se UNI. Multa menee samantien rytmit sekaisin ja olen kun pöllö monta päivää. Ja tähänhän ei siis vaikuta se juonko lasillisen viiniä vai sen "koko pullon", seuraavana päivänä olo on ihan yhtä huono molempien vaihtoehtojen jälkeen. Ja jos nyt tarkkoja ollaan niin sokeriahan nuo alkoholijuomatkin sisältää...

Google


Näiden keinojen avulla lähdetään metsästämään uutta ja jaksavampaa minää, energisempää oloa ja hyvää unenlaatua. Bonuksena toki ei haittaa jos paino tippuu ja elämä alkaa taas luistamaan muutenkin.

Tumblr_ly1okuef1d1qlxk49o1_500_large
We <3 it


2 kommenttia:

  1. Heh, minä olen tehnyt samanlaisia ratkaisuja mutta vähän erilaisista syistä. Alkoholi vaan lakkasi maistumasta, onkos siitä nyt jo kaksi vuotta aikaa. Ja kyllä, olo on tosi hyvä ja ennen kaikkea TASAINEN kun se ei heilahtele juomisen mukaan. Karkin syömisen (en siis makeaa kokonaan) pistin tauolle juhannuksen aikaan, enkä tahdo oikein itsekään uskoa että pystyin siihen. Varsinkin olemaan ilman jokapäiväistä salmiakkiani. No, jugurttipäällysteisiä hedelmiä ja pähkinöitä syön joskus kun oikein makeanhammasta kolottaa.

    Tsemppiä sinulle, tässäkin asiassa alku on se vaikea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alku on tosiaan vaikeaa, tiedän sen jo etukäteen. Mulle kyllä tuo makea tulee tuottamaan HUOMATTAVASTI enemmän päänvaivaa, kuin tuo toinen aines. Mutta haluan saada aisoihin sellaisen makean rohmuamisen, jota sattuu nykyään harvemmin, mutta tapahtuu kuitenkin. Sellainen sopiva tasapaino olisi paras vaihtoehto näihinkin asioihin ja sitä lähdetään hakemaan. Ja syyt meillä kaikilla varmasti on erilaiset, pääasia kuitenkin on se, että tekee ne päätökset mitkä itsestään tuntuu hyvältä ja oikelta sekä pitäytyy näissä. :)

      Poista