tiistai 17. kesäkuuta 2014

Itsekriittisyys!

Me naisethan osaamme tämän itsemme kritisoimisen. Ja kyllähän sen taitavat osata myös miehet, jos sikseen on. Huomaan itsessäni useasti sen, kuinka katsoessani peiliin huomaan heti ne viat ja vasta sitten huomaan niitä parempia puoliani. 

Olen viime aikoina kirjoitellut paljon itsensä rakastamisesta ja hyvinvoinnista, siitä kuinka on parempi kunnioittaa itseään kuin soimata. Mitä se sitten käytännössä minulle tarkoittaa... avaan sitä tässä muutaman valokuvan kautta!

Kuva 1. Mitä minä näen? Vatsamakkaran ja aivan liikaa valkoista ihoa ja löysät käsivarret...


Mitä mun pitäis nähdä? Hymyilevä äiti, joka on nauttinut auringosta ja lasten iloisesta uintireissusta!


Kuva 2. Mitä minä näen? Vatsan, joka näyttää ihan siltä kuin odottaisin taas lasta!



Mitä mun pitäis nähdä? Iloinen ihminen, joka viettää kummityttönsä rippijuhlaa. 31-vuotias aikuinen nainen, joka näyttää hyvältä. Nainen, jolta ei pitkään aikaan näkynyt solisluita ja joka omistaa hirmuisen kapeat kasvot verrattaen niihin samoihin kasvoihin 4 vuotta sitten.


Kuva 3. Mitä minä näen? Ison vatsan ja leveän persuksen!



Mitä mun pitäis nähdä? Onnellinen nainen, ihminen joka nauttii just tuosta hetkestä!


Kuva 4. Mitä minä näen? Leveät lanteet ja järkyttävän leveän keskivartalon!



Mitä minun pitäisi nähdä? Tuulessa seisova nainen, jonka löysät vaatteet tekevät tepposen... nainen, joka hymyilee aviomiehelleen edelleenkin (9vuoden ja lähes kuuden naimisissa vietetyn vuoden jälkeen) totaalisen umpirakastuneena!


Kuva 5. Mitä minä näen? Paksut reidet, leveät lanteet, liian iso vatsa!

Mitä mun pitäisi nähdä? Aikuinen, kahden lapsen äiti, iloinen ihminen, mukavat ja hyvältä näyttävät vaatteet ja ennen kaikkea onnellinen ja niin paljolla hyvällä siunattu ihminen!


Olen luvannut olla itselleni lempeämpi ja kehittää omaa ajattelutapaani niin, että rakastaisin itseäni. Olen luvannut itselleni, että haluan voida hyvin. Siihen liittyy ruokaa, liikuntaa, unta, nautintoa, rentoutumista jne jne. Hyvin voiminen on kokonaisuus, siihen liittyy monen monta asiaa ja kaikki lähtee juurikin sinusta itsestäsi. On tärkeää tehdä itselleen selväksi ne asiat mitkä merkitsee ja vaikka todellisuudessa haluaisin itsekin olla hieman pienempi ja lihaksikkaampi niin en halua saavuttaa sitä huonosti voiden. En halua enää vähentää kiloja tai tehdä itselleni mitään itseäni vihaten vaan omaa kroppaa kunnioittaen!

2 kommenttia:

  1. Olipa kiva löytää siun blogi! Upeaa, avointa ja rohkeaa pohdintaa. Varsinkin naisilla on taipumus nähdä itsestään ne huonot puolet. Tulee mieleen piirros, jossa mies ja nainen ovat peilin edessä. Nainen on laiha, mutta näkee itsensä peilistä lihavana. Mies on lihava, mutta näkee itsensä peilistä lihaksikkaana adoniksena. Niin kai ne sukupuolten ajattelutavat kärjistetysti eroavatkin.

    Mielikin kaipaa treenausta ja tuo siun "ajattelen itsestäni lempeämmin" tulisi itse kullekin tarpeeseen. On tärkeää rakastaa itseään. Sitä kautta löytyy myös kokonaisvaltainen hyvinvointi!

    Aurinkoista kesää siulle Tea - satoi tai paistoi :)
    Terkuin: Mari
    http://marisight.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. ihan hullua lukea mitä sä näät! vaikka tunnistan itsenikin kyllä noista ainakin ajoittain. varsinkin uusista kuvista on sillee et voi moro ihan karsee ilme ja taas kaksoisleuka ja naama punottaa ja maha pömpöttää, mut sit ku kattooki joskus puolen vuoden takasia kuvia ni osaa ehkä vähä olla jo armollisempi itellee ja samat kuvat onki et aika kiva. mut mikä menee silmän ja aivojen välises piuhas ristiin?? X(

    VastaaPoista