sunnuntai 11. elokuuta 2013

Välipalat, ne niin pienet, mutta tärkeät!

Kerroin muutama postaus sitten kolmesta päivän tärkeimmästä ateriasta, nyt seuraa 2-3 seuraavaa, mutta ihan yhtä tärkeää. Kyseessä on siis välipalat ja iltapala. 

Olen itsekin oikeasti joutunut opettelemaan syömään hyviä ja tervellisiä välipaloja. Sellaisia, mitkä täyttäisivät sopivasti muttei kuitenkaan liikaa. Sellaisia, mitkä pitävät nälkää, mutteivat tuo "liikaa" energiaa kroppaan. Eli toisin sanoen tässä kohtaa ei puhuta suklaasta. ;) Välipalojen kanssa tasapainoilu on toisinaan hankalaa, myönnän sen ihan jo siitäkin syystä etten tosissaan itsekään ihan aina muista/pysty/jaksa syödä riittävästi oikeanlaisia välipaloja. On NIIN paljon helpompaa keskittyä pääaterioihin ja pitää ne hyvällä mallilla.

Mikäs sitten on hyvä välipala? Sehän voi olla hedelmä, leipäpala, rahka, rasvaton jugurtti, smoothie, raejuusto, jokin proteiinipatukka tai vastaava.... Välipalojen kanssa loppujen lopuksi vain taivas on rajana. Se kuitenkin kannattaa muistaa, että syö välipalan sen hetkisen nälän mukaan (kunhan tunnistaa oikean nälän). Ei liikaa eikä liian vähän. Välipalan ei tulisi olla lähelläkään pääruokien kaloripitoisuutta, eikä sen myöskään tulisi omasta mielestäni täyttää ihan niin paljon kuin pääruuan. Myös välipalojen määrään tulisi kiinnittää huomiota, näitä tulisi mielestäni olla 1-2päivässä, riippuen muista päivän aikana syödyistä aterioista sekä koko päivän aktiivisuudesta.



Noita mun jäätelökokeiluja olen myös käyttänyt joko pienenä jälkiruokana tai sitten välipalana mahdollisesti jonkin leivän kanssa. Noiden perusaineet ovat olleet turkkilainen jugurtti, kookoskerma sekä ananas. Mansikkaa olen myös noissa kokeillut (sitä ei tosin tuossa kuvassa ole). Itse tykkään näistä raikkaina, mutta kuitenkin jugurttisina herkkuina. Toki sekaan voi laittaa mitä tahansa, voisin kuvitella, että ainakin banaani toimisi, sillä se on niin hyvää jo pelkiltään pakastettuna. ;)

Ja sitten se iltapala, yksi ns. välipala lisää. Tästähän on kovasti ollut keskustelua, siis siitä, että kannattaisiko sitä syödä. Muistan kuinka joskus itsekin olin kovasti sitä mieltä ettei kello kuuden jälkeen illalla tulisi syödä mitään... Ja voi kuinka väärässä silloinkin olin. Etenkin jos treenaa niin tulisi syödä iltapalaa... ja toisaalta itse ainakin suosittelen kaikille lämpimästi iltapalaa, ainakin jonkinlaista. Itse tykkään syödä iltapalaksi "rahkahässäkkää", eli rahkaa ja mahdollisesti jugurttia pikkuisen sekaan ja sitten sinne heitellään milloin mitäkin kaapista löytyy... ;)



Iltapala voi toki olla jotain muutakin... Itse kuitenkin tykkään syödä jotain proteiinipitoista, sillä proteiini pitää paremmin nälkää kuin hiilarit ja mikäs olisikaan sen helpompi proteiininlähde kuin rahka. Toki munakas tai raejuusto+hedelmä ovat ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja iltapalalle. Eikä kannata unohtaa ruisleipääkään, jos se omalle vatsalle sopii ja pitää nälän loitolla koko yön. Niin ja puhumattakaan niistä banaanipannareista... ;)



5 kommenttia:

  1. Mulla tuli tenkkapoo välipalojen kanssa kun rahka yhtäkkiä rupesi nousemaan ylös kurkusta. Vieläkään en saa kun väkisillä sitä alas ja huomaan että alitajuisesti vaan jätän ne vanhenemaan kaappiin. Rasvattomat jugut ja muut maitotuotteet tekwe vähän samaa. Lidlin kostea raejuusto on ainoa mikä uppoaa. Hankalaksi elämä muuttuu kun rahka on pois kuvioista:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu se on kyllä vaikea paikka. Loppupelissä rahka kun vaan yksinkertaisesti on melko helppoa syötävää. Siis noin niinkun yksinkertaisuutensa takia. :)

      Poista
  2. En olekkaan ennen kokeillut banaanibannarria, paljon olen erilaisia kuvia nähnyt mutta tuossa kuvassa näyttää jopa herkulliselta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä nää alkaa olemaan jo aika vakio-herkkua! Ja tosiaan niistä saa myös aika kaamean näköistä mössöä jos ei jaksa pikkusen panostaa paistamiseen... onneksi maku ratkaisee. ;)

      Poista